Reisebrev S/Y Hebe på langtur

Reisebrev

Her skal vi legge inn nye reisebrev om turen vår.

Julehilsen 2009- Reisebrev

Reisebrev 2009Posted by Marit Oksholen 14 Dec, 2009 16:23

Julehilsen 2009 Desember 2009

Endelig vi er kommet tilbake til Trinidad og Hebe.

Hun sto der og hadde ikke lidt noen nød i det hele tatt. Alle våre forhånds gjøremål og Power Boats tjenester, gjorde at vi kunne flytte inn umiddelbart.

Men selv om det som måtte gjøres før sjøsetting, gikk forholdsvis fort, tok det tid før Hebe var seilklar.

Før vi reiste fra Trinidad i mai, hadde vi bestilt en del arbeid, bl a montering av targabøyle med david, montering av solcellepanel, mer solskjerming til sprayhood og bimini, nye skroggjennomføringer og montering av AIS og nytt batteri……Vel, kapteinen har sine ideer om hva han vil ha og omsider fikk han det også!

Men det røynet på tålmodet, der vi lå og ventet på den ene eller den andre eller en del eller en elektriker som satt fast i trafikken – you name it!

Øystein, som kom sammen med oss og skulle ha tre ukers seilferie, innførte et nytt begrep. TTTT=

Ting Tar Tid på Trinidad.

Vi svettet oss gjennom dagene. Badet i svømmebassenget på marinaen , men vannet var nesten varmere enn luften. Puh…

Vi leide oss bil et par dager og her er et utdrag fra hva jeg skrev i dagboken:

”Vi leie bil og dro til det store shoppingsenteret utenfor Port of Spain.- Det tok nesten hele dagen!! Neste dag dro vi på sigthseeing tvers over til østsiden av Trinidad. Bra veier, men Øystein, som var sjåfør, måtte tåle litt”spit” hver gang han traff hullene…de var mange og store.

Øya er grønn og frodig og fattig. Ikke noe spesielt, unntatt det brune vannet som skyller inn over strendene. Det er rent, men ikke delikat og skyldes brunt jordsmonn og store, strie elver som renner ut i havet. Vi fant ingen badestrand som tiltalte oss. Kjørte oss vekk ved byen San Fernando og det ble mørkt før vi kom hjem. Men med låste dører og kløkt, kom vi oss velberget gjennom ”smugene”.

Det er ekstrem stor kriminalitet på Trinidad, men vi leser bare om det i avisene. Her i Chaguaramas tror vi(jeg) det er trygt, men vi går ikke langs veien etter mørkets frembrudd, dvs kl 18.00”

Så Trinidad er ikke et sted vi vil tilbake til, selv om vi ikke hadde noen ubehagelige opplevelser. Bare hyggelige folk, smilende og gjestfrie. Men altfor varmt og fuktig- og utrygt.

Det ble heller ingen tur til Tobago, da vind og strøm var rett i mot og tiden var inne til mer lystseilas enn en hard kryss. Øystein hadde brukt snart to uker av ferien i havn.

Nå skulle det seiles og vi hadde da også en fantastisk seilas til Grenada, som ligger ca 80 nm nord for Trinidad.

Her hadde vi fine dager og vi seilte også rundt Grenada, via Carriacou til Petit St. Martinique og Petit St. Vincent. Så seilte vi på østsiden av Grenada i fin bidevind og logget for det meste 7 knop hele dagen.

Vi møtte igjen venner av oss alle tre og koste oss sammen med John og Harmony en liten uke.

Vi leide en taxi som tok oss rundt på øya. Sjåføren var også delvis guide og selv om John og jeg hadde vært rundt der før, er det alltid nytt å se og oppleve. Grenada er en nydelig og grønn øy. Mye regn, noe som vi fikk oppleve til gangs.

Det er også mindre fuktig på Grenada og bedre blir det for hver øy nordover.

Øystein måtte forlate Hebe og reise hjem til vinter og jobb.

Dagboka 26 oktober:

”08.00 Off we go- deilig og mektig regnskyll rett før vi heiste seil, men det tørker jo så fort her.

Fantastisk seilas. Gjorde unna 42 mil på 6 t. Herlig!! Til La Phare Bleau, Grenada.

14.00 Laaang ankerdram. Mye bading, avslapping og filosofiske betraktninger. Huff og huff, i

morgen reiser Øystein…”

Så var vi alene igjen, da, vi to ”gamle”. Men vi trives jo så godt i hverandres selskap, så det gjorde egentlig bare godt å nyte tilværelsen tosam.

Vi trives fortsatt med vår omflakkende og spennende tilværelse og mener vi har funnet ”det gode liv”. Et bevis er hva jeg i etterkant ser hva jeg skriver i dagboken, som disse eksemplene viser;

” 08.00;Deilig te på dekk før frokost” - ”07.00; Det blir tidligere og tidligere. Te på dekk og fred og

amen” - ”07.00; opp til en ny fin dag. Deilig te på dekk” - 07.00; Nå er det te på dekk med

morgenstund har gull i munn.”

Jeg avslutter også hver dag med ”nok en god dag” eller lignende og vi snakker ofte om hvor takknemlig vi er for å få oppleve å få ha det slik.

Vi er kommet til 12. desember og har seilt oss nordover i Grenadinene i mye vind. Det har også vært mye motvind, men lufta og sola varmer slik, at litt sjøsprøyt kommer godt med som avkjøling.

Vi skal feire jul her på Bequia, en bitteliten øy med bare 6000 innbyggere og den lille pittoreske byen Port Elisabeth, hvor vi ligger.

Det tar 5 min å jolle inn til et helt spekter av restauranter, små butikker, marked og de fasiliteter vi trenger.

Her blir vi liggende til over nyttår og for hver dag som går nå, kommer det flere norske og andre skandinaver hit, som også skal feire julen her.

For oss blir det en annerledes jul, ja…. Båder gleder og gruer meg (Marit), men jeg vet at barn og barnebarn har det godt og også er innstilt på at farmor og farfar er i Karibien i år.

Vi har hentet frem ”juletreet”- ikke norsk gran i år, nei, men vi skal da pynte det og lete frem jule CD’ene- Sissel Kyrkjebø og Skruk- i stedet for de amerikaniserte og rytmiske julesangene vi får inn på radioen her.

Så vil vi ønske dere alle en RIKTIG GOD JUL OG ET GODT NYTTÅR.

Julehilsen fra Marit og John

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.