Reisebrev S/Y Hebe på langtur

Reisebrev

Her skal vi legge inn nye reisebrev om turen vår.

Besøk barnebarn februar 2010

Reisebrev 2010Posted by Marit Oksholen 02 Mar, 2010 13:16

Fra 10. februar til 3. mars har vi, Eirin, Iver, Henrik, Lena og Petter, vært på besøk. Vi legger inn noen bilder fra besøket vårt her, og vi vil takke så mye vertskapet for at vi fikk ha flotte 3 uker her.

Fra stranda i Jolly Harbour.

En stolt Iver i solnedgangen i Jolly Harbour!

Øyas mest pratsomme drosjesjåfør klarte å finne en bod som hadde papaya, smakte deilig!

Deep Bay, som hadde en flott sandstrand. Deilig å komme seg ut av havna og legge seg til anker.

Deep Bay, vi ligge midt i bildet. Eirin og Iver svømte daglig inn til stranden!

Det finnes mange slike flotte bilder!

Marit på svømmetur med Eirin og Henrik i Deep Bay.

Fra Antigua til Barbuda, en tur på ca 5 timer, fikk vi tre fisk, dette er en flott tunfisk som smakte deilig tilberedt av fartøyets grand chef, Marit. Vi har hatt de beste måltidene ombord i Hebe, og de fleste.

FANTASTISK strand på Barbuda. Det var mye sjø, så vi hadde en dag vi kun var ombord i båten, men ungene storkoste seg med bading fra båten som låg til anker!

Eirin i flott svev!

Vi bad om en god restaurant på Barbuda, og vi kom til et hus hvor de serverte mat. En annerledes og flott opplevelse.

Flott bilde av en fregattfugl, Barbua har et av verdens største reservoar med fregattfugler.

Marit og John i godt humør etter fugletitting.

Iver i kosekroken hos farmor fra Barbuda til Antigua.

Vi hadde noen flotte dager på Green Island, et flott sted for dykking. Et virkelig gigantisk akvarium med flotte fisker.

Farmor spanderte lunsj på erverdige Harmony Hall, blant annet gården til Antiguas første sukkerplantasjer.

Hebe i idylliske omgivelser fra Harmony Hall.

Vi avsluttet flotte tre uker i English Harbour, her sett fra Sherly Hights, hvor vi var på Karibisk festaften - steel-trommer og barbecue - og selvsagt Rumpunch!

Eirin og Iver fikk leke-steeltrommer. Vi var spente på musikken vi ville få de neste dagene!

Glam!

Ungene storkoste seg på Hebe, her med Henrik i ynglingshatten!

Farmor hadde laget flott bursdagskake til Lena!

Bursdagsmiddagpå Johnny Coconut.

Det beste lekeapperatet i Nelson Dockyard!

Hebe gjennom et vindu fra Berkley Fort i Nelson Dockyard.

En siste solnedgang med gode minner fra oss alle. Tusen takk for flotte tre uker på et av verdens beste cruiseskip!

Eirin, Iver, Henrik, Lena og Petter

• Comments(0)//blogg.sy-hebe.com/#post43

Julebilder 2009

Reisebrev 2009Posted by Marit Oksholen 26 Dec, 2009 18:42

Juledekket bord ombord på "Millennium"

Julepyntet Admiral på "Millennium" - LenaJulepyntet "HEBE"Beach party 1. juledag

• Comments(0)//blogg.sy-hebe.com/#post42

Bilder fra Karibien

Reisebrev 2008Posted by Marit Oksholen 14 Dec, 2009 16:51
Hebe med den nye targaen!

• Comments(0)//blogg.sy-hebe.com/#post41

Julehilsen 2009- Reisebrev

Reisebrev 2009Posted by Marit Oksholen 14 Dec, 2009 16:23

Julehilsen 2009 Desember 2009

Endelig vi er kommet tilbake til Trinidad og Hebe.

Hun sto der og hadde ikke lidt noen nød i det hele tatt. Alle våre forhånds gjøremål og Power Boats tjenester, gjorde at vi kunne flytte inn umiddelbart.

Men selv om det som måtte gjøres før sjøsetting, gikk forholdsvis fort, tok det tid før Hebe var seilklar.

Før vi reiste fra Trinidad i mai, hadde vi bestilt en del arbeid, bl a montering av targabøyle med david, montering av solcellepanel, mer solskjerming til sprayhood og bimini, nye skroggjennomføringer og montering av AIS og nytt batteri……Vel, kapteinen har sine ideer om hva han vil ha og omsider fikk han det også!

Men det røynet på tålmodet, der vi lå og ventet på den ene eller den andre eller en del eller en elektriker som satt fast i trafikken – you name it!

Øystein, som kom sammen med oss og skulle ha tre ukers seilferie, innførte et nytt begrep. TTTT=

Ting Tar Tid på Trinidad.

Vi svettet oss gjennom dagene. Badet i svømmebassenget på marinaen , men vannet var nesten varmere enn luften. Puh…

Vi leide oss bil et par dager og her er et utdrag fra hva jeg skrev i dagboken:

”Vi leie bil og dro til det store shoppingsenteret utenfor Port of Spain.- Det tok nesten hele dagen!! Neste dag dro vi på sigthseeing tvers over til østsiden av Trinidad. Bra veier, men Øystein, som var sjåfør, måtte tåle litt”spit” hver gang han traff hullene…de var mange og store.

Øya er grønn og frodig og fattig. Ikke noe spesielt, unntatt det brune vannet som skyller inn over strendene. Det er rent, men ikke delikat og skyldes brunt jordsmonn og store, strie elver som renner ut i havet. Vi fant ingen badestrand som tiltalte oss. Kjørte oss vekk ved byen San Fernando og det ble mørkt før vi kom hjem. Men med låste dører og kløkt, kom vi oss velberget gjennom ”smugene”.

Det er ekstrem stor kriminalitet på Trinidad, men vi leser bare om det i avisene. Her i Chaguaramas tror vi(jeg) det er trygt, men vi går ikke langs veien etter mørkets frembrudd, dvs kl 18.00”

Så Trinidad er ikke et sted vi vil tilbake til, selv om vi ikke hadde noen ubehagelige opplevelser. Bare hyggelige folk, smilende og gjestfrie. Men altfor varmt og fuktig- og utrygt.

Det ble heller ingen tur til Tobago, da vind og strøm var rett i mot og tiden var inne til mer lystseilas enn en hard kryss. Øystein hadde brukt snart to uker av ferien i havn.

Nå skulle det seiles og vi hadde da også en fantastisk seilas til Grenada, som ligger ca 80 nm nord for Trinidad.

Her hadde vi fine dager og vi seilte også rundt Grenada, via Carriacou til Petit St. Martinique og Petit St. Vincent. Så seilte vi på østsiden av Grenada i fin bidevind og logget for det meste 7 knop hele dagen.

Vi møtte igjen venner av oss alle tre og koste oss sammen med John og Harmony en liten uke.

Vi leide en taxi som tok oss rundt på øya. Sjåføren var også delvis guide og selv om John og jeg hadde vært rundt der før, er det alltid nytt å se og oppleve. Grenada er en nydelig og grønn øy. Mye regn, noe som vi fikk oppleve til gangs.

Det er også mindre fuktig på Grenada og bedre blir det for hver øy nordover.

Øystein måtte forlate Hebe og reise hjem til vinter og jobb.

Dagboka 26 oktober:

”08.00 Off we go- deilig og mektig regnskyll rett før vi heiste seil, men det tørker jo så fort her.

Fantastisk seilas. Gjorde unna 42 mil på 6 t. Herlig!! Til La Phare Bleau, Grenada.

14.00 Laaang ankerdram. Mye bading, avslapping og filosofiske betraktninger. Huff og huff, i

morgen reiser Øystein…”

Så var vi alene igjen, da, vi to ”gamle”. Men vi trives jo så godt i hverandres selskap, så det gjorde egentlig bare godt å nyte tilværelsen tosam.

Vi trives fortsatt med vår omflakkende og spennende tilværelse og mener vi har funnet ”det gode liv”. Et bevis er hva jeg i etterkant ser hva jeg skriver i dagboken, som disse eksemplene viser;

” 08.00;Deilig te på dekk før frokost” - ”07.00; Det blir tidligere og tidligere. Te på dekk og fred og

amen” - ”07.00; opp til en ny fin dag. Deilig te på dekk” - 07.00; Nå er det te på dekk med

morgenstund har gull i munn.”

Jeg avslutter også hver dag med ”nok en god dag” eller lignende og vi snakker ofte om hvor takknemlig vi er for å få oppleve å få ha det slik.

Vi er kommet til 12. desember og har seilt oss nordover i Grenadinene i mye vind. Det har også vært mye motvind, men lufta og sola varmer slik, at litt sjøsprøyt kommer godt med som avkjøling.

Vi skal feire jul her på Bequia, en bitteliten øy med bare 6000 innbyggere og den lille pittoreske byen Port Elisabeth, hvor vi ligger.

Det tar 5 min å jolle inn til et helt spekter av restauranter, små butikker, marked og de fasiliteter vi trenger.

Her blir vi liggende til over nyttår og for hver dag som går nå, kommer det flere norske og andre skandinaver hit, som også skal feire julen her.

For oss blir det en annerledes jul, ja…. Båder gleder og gruer meg (Marit), men jeg vet at barn og barnebarn har det godt og også er innstilt på at farmor og farfar er i Karibien i år.

Vi har hentet frem ”juletreet”- ikke norsk gran i år, nei, men vi skal da pynte det og lete frem jule CD’ene- Sissel Kyrkjebø og Skruk- i stedet for de amerikaniserte og rytmiske julesangene vi får inn på radioen her.

Så vil vi ønske dere alle en RIKTIG GOD JUL OG ET GODT NYTTÅR.

Julehilsen fra Marit og John

• Comments(0)//blogg.sy-hebe.com/#post40

Hebe på Trinidad

Reisebrev 2009Posted by Marit Oksholen 06 Jun, 2009 16:52

Hebe i opplag på Trinidad

• Comments(1)//blogg.sy-hebe.com/#post39

Reisebrev 8 - 2009

Reisebrev 2009Posted by Marit Oksholen 06 Jun, 2009 16:21

Vi er nå kommet til Grenadinene, som består av mange øyer og de fleste tilhører Grenada. Der er seilingsdistansene mellom øyene minimale, ja, vi kan faktisk se fra den ene øya til den andre. Men vi må klarere inn på hver øy, og noen ganger også ut, selv om øyene har Grenada- flagg. Og det er et lite sirkus hver gang, men vi kan ikke si at vi har noen dårlige erfaringer. Tolmodighet er stikkordet! Og smil og vær glad, så lopper de deg for en hundrelapp eller to og vi får fortsette.

Neste øy vi besøker heter Carriacou, der vi ble anbefalt Tyrell Bay, med kafeen "LazyTurtle", som har "verdens beste pizza og hvitløksbrød"...... Vel, det tok litt tid før vi i det hele tatt fikk servering, så navnet passet godt. Men ellers var det en fin, fin bukt og vi snuste litt rundt, mens vi ventet på at kokken skulle komme på jobb. Var visstnok litt forsinket...og pizzaen var ikke verdt å vente på, syntes vi. Vi "jollet" tilbake til båten i bekmørkret og tok oss en velfortjent "korvaiser" i våre nye cognac glass.

Men også Carriacou er en nydelig øy, som vi sikkert drar innom på vår vei nordover til høsten.

Vi fikk gjort litt arbeid, dvs. det er vel kapteinen som gjør det meste. Jeg er en kjempegod handlanger, sier han og da må jeg være fornøyd. Men jeg er med på vasking og gnikking av alt rustfritt stål, som faktisk må taes ganske ofte. Det varme og fuktige klimaet tærer hardt på båt og utstyr.

Utdrag fra dagboken den 30. april 2009;

" kl 06.00 Du tror det ikke før det skjer, men også mor var oppe kl 06.00

kl 07.00 Off we sail to Grenada, i underkant av 30 nm. Fin fin seilvind. Deilig og varmt. Motrer de to siste timene, da vinden blir ustabil og delvis borte langs øya.

kl 13.30 Ankrer opp i Pricly Bay etter litt styr da ankerkjettingen og ankerkula ballet seg sammen. Så får vi se hva Grenada har å by på. Her ligger "Papalagi", Asgeir og Svein. Går oss en tur- til Universitetet som har 2000 medisin studenter, de fleste amerikanske. Fikk da trimmet litt, men det er VARMT."

Utdrag fra dagboken den 04. mai 2009;

"kl 11.00 Etter en avslappet frokost, inkl. høytlesing fra nytt på nettet, dro vi opp til Spice Island Marina for å forhøre oss om leigebil til i morgen. Men så impulsive som vi er, tok vi likegodt bilen i dag og kjørte så avgårde. Kapteinen mestrer ventrekjøringen uten problem og veiene er iallefall bedre enn på Dominiqa!

Kjørte innom hovedstaden på Grenada, St. George og kronglet oss videre nordover til Gouyave, der vi omsider fant en kafe/restaurant, for vi var skrubbsultne. Men huff og huff- i morgen skal vi ta med oss nistepakke. Vi fortsatte over øya til Greenville og det var et eventyr som alltid. Det ble langt fra "rake vegen", for veiskilt finnes ikke (utenom i byene). Likevel kom vi oss tilbake til St George, der vi også fant kryddermarkedet ved hjelp av en "frvillig guide". En skrytmaker og pratemaker, men faktisk også interessant. En stygg/fin by, som vi også vil tilbake til.

kl 18.45 Vi kom oss omsider heim igjen, etterat mange små landsbyer hadde hatt besøk av oss, dog ikke planlagt! Grønn og frodig regnskog, blide og svarte innbyggere.

kl 22.00 Godt å finne køya"

Ja, Grenada er en fantastisk øy. Vi har vært her en gang før- for 15 år siden, men ikke på egen kjøl. Den gangen sa jeg at jeg kunne tenke med å besøke denne grønne og frodige øya igjen og nå er vi her. Vi kjørte på kryss og tvers og havnet rett som det var inne i "bushen", men fant også ut igjen. Et eventyr. Og vi hadde med nistepakke!!

Vi møter igjen John og Harmony, som vi ble kjent med på Antigua. De seiler i "Ocean Harmony", er opprinnelig fra Sør-Afrika-Durban, men bor nå i Vancouver,Cannada.

Vi koser oss sammen, kjemien stemmer og vi har planer om å feire jul sammen i 2009, kanskje på Bequa??

En dag har jeg storopprydding og finner bl.a. to kasser "El Coto" (rødvin). Svetter og styrer og får omplassert en del ting, så nå har vi enda mer plass. Og så lager jeg fiskesuppe og invitere John og Harmony og vi har en kjempefin kveld og er lettere animerte da vi går til køys. En annen dag spiser vi ombord hos dem og det er tydelig at det er gjennsidig glede over å ha møttes igjen.

Det nærmer seg tiden vi må bryte opp og seile fra denne skjønne øya- for å tenke på å klargjøre båten for vinter/sommerlagring på Trinidad.

Utdrag fra dagboken den 11.05. 2009;

"kl 003.00 Starter fra Pricly Bay i fint og rolig vær. Nesten fullmåne. Er ikke kommet oss ut av kanalen før motoren stopper. Tydeligvis skitt/vann i filteret...

Men seilene var allerede oppe og det er jo seile vi skal, så alt gikk fint, men seint. Veldig lite vind, men med dønning og litt medstrøm, gjorde vi 4 knop. Altfor seint til at vi kunne nå Trinidad innen det ble mørkt, men plutselig fikk vi faktisk en frisk bris, så frisk at vi måtte reve(redusere seil).

Det var kryss og delvis halv vind og nydelig vær. Men motorproblemet måtte fikses og kapteinen skiftet det ene filteret under ulidelige forhold, i strømsjø og dønninger. Det andre filteret viste seg å være feil og vi måtte klare oss med 1000 omdreininger på maskinen, som berget oss gjennom det trange sundet vi måtte gjennom rett før Chaguaramas på Trinindad. Der gikk strømmen imot, med alt fra 2 til 4 knop. Båtens fremdrift var til tider 0,1 knop, men med kapteinens urokkelig tro og usedvalige rolige vesen, kom vi oss "innafor". Det kom et lite gufs og seilene kom opp. Med litt vind og litt motorhjelp, gjorde vi 1,5 knop og kom endelig så langt at vi kunne ankre. Da hadde motoren "hostet"/stoppet 2 ganger. Det gjorde også hjertet mitt, men kapteinensto på sitt; dette går bra! Og det gjorde det også!!

kl 20.20 To gode whiskyer og rett til sengs!"

Chaguaramas på Trinidad er enorm. 4 store verft og båter alle steder. Butikker, verksted, seilmakere og agenturer av alle slag som er relatert til båter ligger på rekke og rad. Restaurantene er også tallrike. Stedet er etter forholdene ganske fint, men vi har ennå ikke utforsket øya Trinidad.

Det ble full rulle med arbeid av ymse slag for å klargjøre båten. Den skal på land under orkansesongen, som er fra juni til november. Trinidad ligger nedenfor "orkanbeltet" og vi håper vårt hjem ligger trygt der. Men det var endel arbeid og forberedelser, før vi kunne forlate Hebe for 5 måneder. Heldigvis hadde vi kontakter og har stor tro på og tillit til de folkene som skal se til den. Her er det bare å punge ut og du får hva du vil ha. Uansett , det er usedvanlig hyggelig folk der nede og vi likte oss veldig godt. Men varmen tiltok og etterhvert blir vel fuktigheten også værre.

Så den 25.mai tok vi farvel med Hebe og fløy til det kalde nord. Her vil vi være til begynnelsen av september, da vi drar ned til Mogan og blir der til vi atter setter kursen enda lenger sør- til Trinidad og Chaguaramas og Hebe!

GOD SOMMER fra Marit og John

• Comments(0)//blogg.sy-hebe.com/#post38

Reisebrev 7

Reisebrev 2009Posted by Marit Oksholen 03 Jun, 2009 20:27

Sist skrev jeg vi var på St Lucia og skulle forflytte oss. Tenkte først på Maigot Bay, som nesten er et "must" på seilingsruta, men der var det fullt

Nok av andre fine bukter og vi fant da også en og stupte i sjøen, straks vi hadde fått fast. Været blir varmere og varmere for hver øy "nedover"/sørover og selv om vi har kraftige regnbyer innimellom, er det godt å kunne avkjøle seg. Hvis det kan kalles å bli avkjølt når badetemperaturen er mellom 26gr og 28gr.??

Imidlertid er ikke alle mooringene like gode og denne vi hadde i Soufriere (St Lucia) var ikke god. John våknet stadig vekk av dunking og kl 03.00 hadde han fått nok og startet på turen til neste øy; St Vincent. Selv fikk jeg sove!!! Noe jeg også gjorde.

Vi hadde en fin seilas og ankret opp i Wallilabou Bay, hvor en del av innspillingen på "The Pirates of Caribbean" ble spilt inn. Ikke særlig imponerende. Mye skrot og selve bukta var heller mørk og trang. Men her var det også veldig frodig og grønt.

Før vi forlot St Vincent gikk vi innom "hovedstaden" Kingstown. De har svulstige navn, alle de såkalte hovedstedene, men de er knapt nok så store som en landsby, de fleste av dem. Kingstown er vel en av de mest usle jeg har sett. Men det var artig å se igjen "Kommandøren", nå som "Baracuda of Kingstown" og ei Møre-ferje; "Voksa". Disse gamle traverne var i full drift og vi så mange kjente navn i dette området.

Innimellom har vi litt å gjøre ombord. Det er alltid noe som ikke er akkurat som vi vil ha det og nå er vi jakt etter en liten lekkasje (en dråpe) bak kjøleskap/fryser. Vanskelig å komme til og arbeidstemeraturen er over normalen, for å si det mildt. Jeg baker brød av og til, for det er mye kvitt brød her, som ikke er bra for helsen!! Og den er jo vi nøye med.....

Neste øy heter Bequia (Bekwey) og "hovedstaden" heter Port Elisabeth. Hadde en vidunderlig seilas hele veien (ca 8 nm!!) Port Elisabeth er ganske pittoresk, men fattigslig her også. Det sies å være en "turistmaskin", men det syntes ikke vi. Men prisene er høye- veldig høye. Vi blir her nesten en uke. Litt arbeid hadde vi for oss, da John demonterte bakparten av Hebe, for å komme til dieselmotoren til agregatet- for å sjekke olje!! Disse franskmennene har ikke alltid tenkt av båten skal ha vedlikehold. Noe er helt fantastisk og noe er helt "rævva". Fortsatt varmt og lite arbeidsvennlig, men kapteinen tåler faktisk ganske mye varme. Han tar seg en tur opp i masta også, for å sjekke sjakler m.m. Jeg er glad for at vi har en elektrisk vinsj, ellers ville det blitt tungt for meg, selv om han har slanket seg. Det blir også hårklipp her, både kapteinen (gjør det selv) og fruen og det er godt å hoppe i havet for å få vekk alt håret. Det blåser godt mens vi er på Bequia og den ene natten blåste det "katter og skinn" og mye strøm gjør at vi skifter et par ganger før ankringen sitter.

Utskrift av dagboken 22/4.2009;

"Gratulerer med dagen, Petter! 35 år i dag. Frokost i frisk bris og deilig vær. Samler sammen skittentøyet og "joller" i land. Handler litt grønnsaker på det lokale markedet, men de er gode "skurker" og lurer oss til å betale dyrt."

Lørdag 25/4 seiler vi videre. Tenkte å seile innom "luksusøya" Martinique, men vinden er slik at jeg bestemmer oss for å seile direkte til Canouan. Fin seilas, men med vind fra 0 til 30 knop, ble det litt råsete. På denne øya heter "hovedstaden" Charlestown, men det er ikke godt å si hvor byen begynner eller slutter; heller stusslig. Men tre kirker har de.

Så går ferden videre til Union Island, der vi får oss en bøye innenfor revene i Clifton Bay. Vi kjøper hummer fra en "lokalis" og møter Asgeir fra Kyrkjebø i Sogn og Fj. og Svein fra Stavanger. Koser oss med litt rosevin ombord i Hebe, før vi joller bort til en bitte bitte liten holme, med kun ett hus; Happy Island med Grenadinenes billigste rumpunch, ca 25,- pr stk.

Livet er herlig.

• Comments(0)//blogg.sy-hebe.com/#post37

Bilder St Vincent

Reisebrev 2009Posted by Marit Oksholen 09 May, 2009 17:38

På St Lucia ankret vi i Wllilabou Bay, hvor deler av filmen "Pirates of the Caribbean" ble spilt inn. Ikke særlig imponerende...

Vedlig ofte ser vi tidligere norske kyst-travere og ferjer, slik som her i havna i Kingstown- St Lucia. Detter er "Kommandøren", nå kalt "Barracouda" og ferja Voksa.

Et "vannhull" på vår kjøretur rundt øya.

Godt å komme "heimatt", men da må selvfølgelig redaktøren til pers...